6 tips til den gode tekst

6 gode råd til udarbejdelse af tekster til internettet

1. Blikfang
Gratis, tilbud, fri fragt – lige nu: Det er muligvis fortærskede buzzwords, men ikke desto mindre så virker de.

Når en potentiel kunde åbner din hjemmeside, dit nyhedsbrev, din Facebook-profil, eller hvor din skriftlige kommunikation nu engang finder sted, har du kun få sekunder til at fange interessen. Sørg derfor for, at der er et blikfang øjeblikkeligt.

figurer-citaterDen pirrende overskrift med de rigtige buzzwords eller med den sjove eller skæve vinkel kan være det, der fastholder den potentielle kundes opmærksomhed de ekstra sekunder, der gør, at interessen for dit produkt er vakt.

 

2. Først og sidst
Undersøgelser viser, at folk har tendens til at læse første og sidste del af tekster på internettet, inden de tager stilling til, om det er værd at give sig i kast med resten. Sørg derfor for, at de ting, du ønsker at fremhæve, fremgår her.

Gentag desuden gerne de væsentligste pointer, for det er langt fra sikkert, at de bliver set, hvis de kun står et sted i midten af din tekst.

3. Skriv kort
For lange tekster og for lange afsnit virker uoverskuelige og afskrækkende, og det er især her, du vil opleve, at læseren springer til sidste del af din tekst.

Gennemgå derfor din tekst, slet det overflødige og bryd den gerne op i ”spiselige”, overkommelige afsnit.

4. Tilpas din tekst
Tænk over dit medie, når du kommunikerer. Skriver du til de sociale medier, kan det være fint med rappe vendinger, smileys og talesprog. Men anvender du samme sprog i forbindelse med din webshop, kommer det hurtigt til at fremstå utroværdigt. Tænk derfor over sprog, længde og virkemidler i forhold til, hvor teksten skal bruges.

5. Målret sproget
Det gælder om at finde den rette afvejning i sproget. Du skal hverken skrive børnebøger eller tekniske manualer. Er du for forklarende, så læseren føler sig talt ned til, mister du lynhurtigt deres interesse. Er der derimod for mange tekniske termer, der ikke bliver forklaret, mister du også læseren.

Det kan være en god ide at forestille sig en person, man kender, der passer ind i målgruppen, og så lades som om du skriver til vedkommende.

6. Skriv korrekt
Sidst men ikke mindst så sørg for at læse din tekst igennem flere gange for manglende ord, tastefejl og lignende. Stavebommerter og kommafejl kan trods et spændende og relevant indhold fjerne al troværdighed omkring dit budskab og produkt.

Det kan også være en rigtig god ide at få en anden til at læse dine tekster igennem og give feedback.

Så: Skab blikfang, hav fokus på indledning og opsummer til sidst, tilpas længde og sprog til dit medie, skriv til en bekendt og læs din tekst igennem.

 

anna-hilstroem Med venlig hilsen

Anna Louise Hilstrøm
Kommunikation & sociale medier