Lær dine leads bedre at kende. Sæt event-tracking på din kontaktformular

Contact Form 7 er et utrolig populært WordPress plugin, som bl.a. kan bruges til at generere leads via kontakt- og tilmeldingsformularer. Når man får et lead igennem en formular på sin hjemmeside, kan det være rigtig interessant at få noget information om den besøgende. Hvor kom leadet fra? Var det en henvisning, en kampagne, et socialt medie eller noget fjerde? Hvilke sider blev besøgt før tilmeldingsformularen blev udfyldt? Og meget mere. Det kan bl.a. hjælpe dig med at vurdere hvor du skal bruge din energi.

Det kan gøres utrolig nemt ved at få Contact Form 7 til at tale sammen med Google Analytics. Du skal selvfølgelig have en Google Analytics installeret på dit site, samt Contact Form 7 plugin’et.

Contact form7 event-trackingFørst sætter vi en lille stump kode ind i Contact Form 7, som sender event-data videre til Analytics, når formularen er sendt afsted. Gå ind og rediger din formular, og find det store tekstfelt i bunden, som hedder “Yderligere indstillinger”.  Her skal du skrive nedenstående kode, og tilpasse den til dine behov (forklaring følger):

on_sent_ok: "ga('send', 'event', 'Ring mig op formular', 'sendt');"

De første to parametre ‘send’ og ‘event’ skal du ikke tage dig af, men de næste to er obligatoriske, og er værdier du vil se i din Analytics. Den første ‘Ring mig op formular’ kaldes event-kategori, og er en kort beskrivelse af det objekt brugeren har interageret med, og den anden er en event-action, som typisk bruges som en beskrivelse af den handling brugeren har foretaget. Derudover har man mulighed for at tilføje en label og en værdi. Værdien kan f.eks. være relevant, hvis en tilmelding har en pris eller værdi.

Efter du har indsat koden, vil du allerede i “Realtid”-viewet i Analytics kunne se den nye event hver gang formularen bliver sendt, men vi er ikke helt færdige endnu.

Analytics event-tracking eksempel

Før du kan begynde at måle på de besøgende der har sendt noget igennem din formular, skal vi kunne identificere dem i Analytics via et “Mål”. Vi opretter et mål under “Administrator” ->”Mål” -> “Nyt mål”. I målopsætningen vælger du “Tilpasset”, trykker fortsæt og giver målet et navn. Derefter vælger vi at typen er en “Hændelse”, og trykker fortsæt. Under måldetaljer udfylder vi kategori og handling (evt. også de sidste to) med de værdier vi gav vores event i Contact Form 7, og klikker på  “Gem”. Nu kan vi identificere de besøgende der har opnået dette mål, og vi kan lave visninger udelukkende med disse brugere.

Under “Konverteringer” -> “Mål” kan du se din konverteringsrate, en omvendt målsti, som viser de skridt folk har foretaget før formularen, og meget mere. Derudover kan vi lave et nyt segment, så vi kan så vi i vores statistikker kan se udelukkende på de brugere som har udfyldt vores formular. På den måde kan vi f.eks. danne os et overblik over hvilke kilder, landsdele osv. vores leads kommer fra.

Du kan oprette et nyt segment i toppen af et view, ved at klikke på det lille cirkeldiagram:

  • Klik på “Nyt segment”.

  • Find dit “Mål” under “Betingelser” i drop-downen. Brug evt. søgefunktionen.

Sådan! Nu kan du segmentere dine statistikker så du kun ser leads der har udført bestemte handlinger på din hjemmeside.